پورت چيست و چند نوع پورت داريم؟
مشاوره و پاسخگویی به مشکلات کامپیوتر و حسابداری، تماس از تلفن ثابت با شماره 9092305943 (تهران) و با شماره 9099071865 (سایر شهرها)
پورت چيست و چند نوع پورت داريم؟
نوشته شده توسط Siyana در ساعت 17:48

شمشاوره و پاسخگويي به مشکلات کامپيوتر و حسابداري، تماس از تلفن ثابت با شماره 9092305943 (تهران) و 02170705086

مشاوره حقوقي  9099071865  

http://www.hamgampc.ir

https://t.me/hamgamrayan

https://t.me/hamgamrayane

پورت چيست و چند نوع پورت داريم؟

 پورت که در معنا به معني درگاه است براي رد و بدل کردن اطلاعات بين دو کامپيوتر استفاده ميشود.‏پس شما ميتوانيد بوسيله ي همين پورت ها وارد کامپيوتر ديگران شده و به اصلاح او را هک کنيد.‏از اين رو تمام پورت ها حفاظت شده ميباشند و يا به عبارت ديگر بسته هستند و تنها موقعي باز ميشوند که ‏اطلاعات بخواهد از آن عبور کند،البته اين رد و بدل شدن ارتباطات نيز تحت کنترل برنامه هاي فاير وال ميتواند ‏باشد که فقط موقعي باز شوند که اولا اطلاعات بخواهند رد و بدل شوند و ثانيا کاربر اجازه ي آنرا از طريق پيغام ‏فاير وال صادر کند.‏اما نا گفته نماند که اين پورت ها را ميتوان براي هميشه باز کرد و آن هم استفاده از يک ويروس مانند سرور ساب ‏سون يا ايرچتان و يا استفاده از اکسپلويت است که با استفاده از آنها ميتوانيد هر پورتي را که شما تعريف کنيد ‏براي هميشه در سيستم طرف باز کنيد و بعد از آن استفاده کنيد؛البته منظور ازهميشه اين بود که تا وقتي که ‏ويروس در سيستم طرف باشد.‏پورت چيست؟ در ساده ترين تعريف، محلي است که داده‌ها وارد يا خارج مي‌شوند. در مبحث هک معمولا با پورت‌هاي ‏نرم‌افزاري سروکار داريم که به هر کدام عددي نسبت مي‌دهيم. اين اعداد بين ? و ????? هستند. معمولا به يک ‏سري از پورت‌ها کار خاصي را نسبت مي‌دهند و بقيه به‌صورت پيش‌فرض براي استفاده شما هستند. پورت‌هاي که ‏فعال هستند، هرکدام توسط يک نرم‌افزار خاص مديريت مي‌شوند. مثلا پورت ?? براي ارسال ‏Email‏ است، ‏بنابراين بايد توسط يک نرم‌افزار اين کار انجام شود و اين نرم‌افزار بر روي پورت ?? منتظر (فال‌گوش) مي‌ماند. ‏اينجا ممکن است شخصي از فلان نرم‌افزار و ديگري از بهمان نرم‌افزار استفاده کند ولي به‌هر حال پورت ?? ‏هميشه براي ارسال ‏Email‏ است.

protocolشماره پورت(که معمولا يک عدد 16 بيتي است ) براي تعيين اينکه يک بسته اطلاعاتي (‏packet‏)در اينترنت يا ‏ساير شبکه هاي به چه برنامه اي در رايانه مقصد تعلق دارد، استفاه مي شود. در پروتکل هاي ارتباطي ‏TCP , ‎UDP‏ اين عدد 16 بيتي در ‏header‏ بسته اطلاعاتي ارسالي قرار مي گيرد و به کامپيوتر مقصد ارسال مي گردد.‏براي مثال فرض کنيد درخواستي از طرف کامپيوتر خود به سرور، براي دريافت يک فايل از طريق ‏FTP‏ ‏ارسال مي کنيد. در اين حال لايه ‏TCP‏ در کامپيوتر شما براي ارسال درخواست خود به کارگزار ‏FTP‏ در سرور ‏مقصد، شماره پورت 21(که پورت اختصاصي برنامه ‏FTP‏ مي باشد)را در هدر بسته هاي اطلاعاتي درخواست ‏خود مي گنجاند. هدر بسته هاي اطلاعاتي پس از رسيدن، بوسيله لايه ‏TCP‏ در سرور خوانده شده و با توجه به ‏ارتباط آنها با پورت 21 به برنامه ‏FTP‏ جهت پردازش هاي بعدي ارسال مي گردند.‏براي برخي از برنامه ها و پردازش هاي به صورت قراردادي، اعداد ثابتي به عنوان پورت اختصاصي آنها ‏درنظر گرفته شده است. ‏ممکن است که پورت هاي خاصي در ديواره آتش(‏Firewall‏) شبکه شما يا شبکه مقصد، بسته باشند. در اين ‏صورت بسته هاي اطلاعاتي ارسالي بوسيله ديواره آتش متوقف يا به اصطلاح ‏Block‏ مي شوند.‏اما چگونه بفهميم که يک پورت در ديواره آتش باز است و بوسيله آن بلاک نمي شود؟ براي اين کار روش ساده ‏اي وجود دارد.‏فرض کنيم آدرس ‏IP‏ سرور مقصد 216.139.227.195 باشد و شما مي خواهيد از باز بودن پورتمشاوره و پاسخگويي به مشکلات کامپيوتر و حسابداري، تماس از تلفن ثابت با شماره 9092305943 (تهران) و 02170705086
 80 روي ‏اين سرور مطمئن شويد، براي اين کار روش زير را اجرا کنيد:‏يک پنجره ‏Command Prompt‏ در ويندوز باز کنيد. براي اين کار از منوي ‏Start‏ گزينه ‏Run‏ را انتخاب کرده ‏و در آن ‏cmd‏ را وارد کنيد و ‏ok‏ را بزنيد. ‏در پرامت دستور زير را وارد نماييد و آن را اجرا کنيد:‏telnet 216.139.227.195 80‎‏ ‏اگر پس از اجرا دستور بالا، کل صفحه پرامت پاک شده و سياه شد، اين به معني آن است که پورت مذبور باز ‏است. ولي اگر پيام زير نمايش داده شد، به معني آن است که پورت مذبور بسته است يا اينکه هيچ برنامه اي از اين ‏پورت استفاده نمي کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: